Co je třeba vykonat?
Co je třeba vykonat?
Děti přicházející do obchodů s potravinami a s tiskem jsou obklopeny reklamami na cigarety. Jsou jim nabízeny letáky, soutěže o ceny a jiné propagační tiskoviny o tabáku. Reklama cigaret je obklopuje na každém kroku a podvodně využívá všemožných triků, kterými spojuje kouření s půvabem, sexuální přitažlivostí, s mužností, s úspěchem, s mimořádnými sportovními či duševními prožitky.
Kouření je nefyziologické chování, vedoucí k autoagresivnímu sebepoškozování. Reklama, která kouření staví do příznivého světla je klamavá a odporuje principům svobody informací a práva na ně. Zejména děti a mladiství nejsou schopni dokonale rozpoznat reklamní triky a proto musejí být před reklamou tabáku - přímou i nepřímou - účinně chráněni.
Cíle reklamy na tabák, které tabákové společnosti oficiálně deklarují jako soutěž o získání kuřáků kouřících dosud jinou značku, se musejí postupně zajistit tak, aby oslovovaly pouze kuřáky a ne širokou veřejnost.
Je třeba zajistit protikuřáckou výchovu dětí v základních školách speciálně erudovanými pedagogy.
Je zapotřebí široce rozvíjet celospolečenské úsilí zaměřené na snížení prevalence pasivních kuřáků, zejména mezi dětmi.
V návrhu připravovaného zákona, žel, není požadováno udělování licence k prodeji tabákových výrobků, která je vázána na dodržování stanovených omezení prodeje (zákaz osobám mladším 18 let) a ověřování věku osobním dokladem s fotografií. Za nedodržování tohoto požadavku by mohlo být stanoveno odebrání licence.
Měly by být zakázány automaty na cigarety.